حضرت زهرا (س)
آینه یادها
آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم ، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد .
درباره مرکز

امروزه یکی از مهمترین مسائلی که در همه جوامع و به طبع آن جامعه ما احساس می شود ؛ نیاز شدید به پرداختن هرچه بیشتر به مسئله فرهنگ ، تربیت و زندگی انسانهاست. با توجه به این امر، هر کشوری سعی می کند متناسب با ضوابط و نیازهای خود؛ فرهنگی خاص را در جامعه ی هدفش رواج دهد. لذا مشاهده می کنیم در قرن 21 هزاران هزار مکتب نوظهور که هرکدام مردم را به رهی می خوانند، مانند قارچ سبز شده و عده ای را بدنبال خود راه می اندازند و سرانجام نیز چیزی جز پشیمانی و تباهی عمر انسان ها به ارمغان نمی آورند. بر ماست که فرهنگ ناب محمدی و بدنبال آن فرهنگ غنی تشیّع را در ایران اسلامی رواج دهیم که می تواند دنیا و آخرت افراد را بطور حتم بیمه کند و برای شروع این فرهنگسازی چه فضایی مناسب تر از قلب پاک و آماده ی نوجوانان را می توان یافت؟؟؟

مرکز آموزش و پژوهش فاطمیه تهران - کانون مشکات با هدف فرهنگسازی اسلامی و تربیت نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ؛ تلاش می نماید.

افتتاح: آذر ماه 1391 هجری شمسی ، محرم الحرام سال 1434 هجری قمری ، نوامبر سال 2012 میلادی

سخن ماه

سخن رئیس هیئت مدیره

حاج جعفر قربانی

بسم الله الرحمن الرحیم

"شوال ماه نو شدن"

پیامبر گرامی اسلام اسلام فرمودند: شوال یعنی ماهی که گناه مؤمنان در آن از بین رفته است و گناهی نمانده مگر این که خداوند آن را آمرزیده است.شوّال، اوّلین ماه از ماه های حج و جمع آن «شوّالات» و «شواویل» است و «شوّال» یعنی ماهی که اعمال عبادی آن اندک است.رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند : سُمِّی شَوَّالاً لأِنَّ فِیهِ شَالَت ذُنُوبُ المُؤمِنِینَ أی اِرتَفَعَت ؛ شوّال را از این جهت شوّال نامیدند که در آن ماه، گناهان مؤمنان مرتفع و برداشته می شود. بدان که وقت ظهور آثار اعمال ماه رمضان و اعطای پاداش آن، روز عید فطر است .امام سجّاد علیه السّلام به اولاد خود می فرمود : لَیلَهُ القَدرِ لَیسَ دَونَ لَیلَهَ القَدر ؛ شب (عید) فطر کمتر از شب قدر نیست .با گذشت سی روز از ماه مبارک رمضان فردا 16 تیر روز اول شوال و عید فطر میباشد.عید فطر؛ عید پایان یافتن رمضان نیست. عید برآمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است. چونان ققنوس که از خاکستر خویش دوباره متولد میشود.اگر در عید فطر درنیابیم که از نو متولد شده ایم؛ اگر تازگی را در روح خود احساس نکنیم؛ عید فطر، عید ما نیست .یکی از نکات مهم در شب عید فطر، احیای شب عید فطر است، به طوری که امام علی (ع) به هیچ وجه شب عید سعید فطر را نمی خوابیدند و می‌فرمودند اهمیت شب عید فطر همانند شب قدر است، همچنین پیامبر فرمودند: «کسی که شب عید فطر را احیا بگیرد، قلبش نمی میرد و همیشه سرزنده و شاداب است.سه شب در طول سال وجود دارد که زیارت امام حسین (ع) در این سه شب سفارش شده است، از جمله شب عید قربان، شب نیمه شعبان و شب عید فطر که خداوند گناهان فرد را می‌آمرزد.ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن است، اما برخی از افراد، ماه شوال را ماه خزان قرآن قرار می‌دهند. ماه شوال را ماه خزان قرآن قرار ندهید معنویت ماه مبارک رمضان باید بعد از این ماه نیز استمرار داشته باشد، افرادی که می‌توانند در ماه مبارک رمضان از حلال پرهیز کنند، می‌توانند از حرام نیز پرهیز کنند.امام علی (ع) در خطبه روز عید فطر به مردم توصیه می‌کند که به واجبات خود اهمیت دهند، متأسفانه امروز برخی افراد واجبات را فدای مستحبات می‌کنند، برخی به زیارت و رفتن به هیئات مذهبی اهمیت می‌دهند اما به نماز، وجوهات و روزه اهمیت نمی دهند

شهادت امام صادق (عليه السلام )، حضرت حمزه (عليه السلام )، وفات اباصلت هروى و حضرت عبد العظيم (عليه السلام ) روزهاى غم در اين ماه اند؛ كه ويرانى قبور ائمه بقيع (عليهم السلام ) نيز بر اين مصيبتها افزوده است.التماس دعا

RSS feed

8 ژوئن 2016 || نویسنده: رضا ترکی
سفره افطار
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بهتر است روزه داران توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای متناسب با این ایام را مورد توجه قرار دهند.
 
 پژوهشگران معتقدند رعایت یک رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان می تواند به سلامت بیشتر روزه داران کمک کند.
 
افطار
 
رطب یا خرما + آب: افطار کردن با خرما سنت است و بهتر است تا شام چیز دیگری میل نشود. اما اگر خواستید چیز دیگری مصرف کنید بهتر است از شیرینی جات طبیعی مصرف کنید، مثل عسل به صورت شربت یا انگور و کشمش یا میوه های شیرین دیگر.
 
۱- آبی که هنگام افطار می نوشید بهتر است نه زیاد گرم باشد و نه زیاد سرد باشد (معتدل)
 
۲- سعی شود افطار و شام با هم مصرف نشود حداقل نیم ساعت بعد از افطار شام مصرف شود.
 
۳- در افطار لبنیات مثل (دوغ و ماست) مصرف نشود زیرا بسیار سرد است و برای مغز مضر بوده و چه بسا احساس کسالت به انسان دست دهد.
 
شام
 
۱- حریره بادام با آرد برنج قهوه ای، که با عسل یا شیره ی انگور یا شیره خرما شیرین شده باشد.
 
۲- نان + پنیر +سبزی + مغز گردو + چند عدد خرما یا مقداری انگور رسیده.
 
۳- اکتفا به یک نوع غذای ساده که بخار پز یا آب پز شده باشد. مانند: انواع پلوها و خورش ها.
 
۴- می توان از غذاهای گوشتی یا غذاهای دریایی نیز در وعده شام استفاده کرد اما به مقدار کم (حداکثر ۲بار در هفته )
 
۵- می توان از آش جو با کشک مرغوب استفاده کرد. می توان از انواع سوپها نیز استفاده کرد. برنج به مقدار کم – خوراک عدسی – گوشت و سبزی.
 
سحر
 
۱- بهتر است در سحری از غذاهای گیاهی پخته یا خام استفاده شود. مثلا: سالاد فصل + ۲ قاشق غذا خوری جوانه گندم + لیمو ترش تازه و روغن زیتون و آن را خوب بجوید. سپس می توان مقدار کمی از غذاهای پخته گیاهی مانند پلو و خورشت گیاهی استفاده کرد. به جای گوشت درسحری می توان از قارچ استفاده کرد.
 
۲- مقداری میوه و مغز بادام خام یا مغز گردو و پسته و فندق و تعدادی انجیر خشک خوب جویده شود بعد ۲ لیوان آب خنک نیز میل شود. می توان در سحری چند دانه خرما یا انجیر یا میوه های دیگر نیز تناول کرد.
 
۳- غذاهای حاوی حبوبات، خرما، پنیر، نان گندم سبوسدار ، شیر ، ماست محلی، میوه و سبزیجات ، نیز می‌توان مصرف کرد.
 
توصیه های کلی در مورد شام و سحری
 
۱- در هنگام شام و سحری فقط از یک نوع غذا استفاده شود که شامل سه گروه غذایی باشد و در مصرف چند نوع غذا باهم خودداری شود.
 
۲- سعی شود حتما سحری میل شود، زیرا به فرموده پیامبر (ص) درآن برکت است و نیاز تغذیه ای بدن را در طول روز تامین می کند و از کاهش قند خون و از بی­ حوصلگی و خستگی و کاهش یادگیری جلوگیری می کند.
 
۳- در سحری غذاهای کم حجم مصرف شود، سعی شود غذاهای فیبردار مصرف شود.
 
۴- مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و کمک به دفع سموم می کند و تشنگی در طول روز را کاهش می‌دهد.
 
۵- در شام و سحر سعی شود از آرد سبوسدار استفاده شود.(نانی که با ارد سبوسدار پخت شده باشد مانند نان سنگک)
 
۶- در سحری از مصرف غذاهایی مثل: کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت، گوشت سرخ کرده، جوجه کباب، ماهی کباب، همچنین غذاهایی که ادویه زیاد دارند خودداری شود، زیرا این غذاها موجب تشنگی می شوند.
 
۷- از مصرف غذاهای شیرین و چرب مثل زولبیا و بامیه در هنگام افطاری خودداری شود.
 
۸- مصرف غذاهای ساندویچی و سس مایونز نیز ضرر دارد و مناسب نیست.
 
۹- جهت احساس تشنگی کمتر می توان در پایان سحری لیموترش استفاده کرد.
 
۱۰- در شام و سحری از مصرف غذاهای سنگین و سرخ کرده پرهیز شود.
 
۱۱- بعد از مصرف سحری بلافاصله نخوابید.
 
۱۲- در هنگام سحری از نوشیدن چای خودداری شود زیرا مدر بوده و دفع آب بدن را زیاد می کند و موجب تشنگی می شود.